Monetárium

Az elnök és a soha el nem készült templom

2019. november 24. - Monetárium Numizmatika

Az 5 colones bankjegyen Costa Rica első elnöke Juan Mora Fernández látható. Semmi érdekeset nem csinált, csupán azt, hogy egy pici, de virágzó országot teremtett.

Pályája:
- 1824-33 Costa Rica elnöke
- áthelyezte a fővárost Cartagoból Puntarenasba
- reformjaival elindította az országot a modernizálódás felé, a politikai életet pedig a demokratzálódás útjára terelte
- földreformot vezetett be, melynek eredményeképpen az ország gyors fejlődésnek indult (akartán kívül, de kialakult a "kávébárók" rétege)

Mindezt pedig tette a belső instabilitás (föderalista-rojalista ellentét) és a külső fenyegetettség (elsősorban Nicaragua részéről) ellenére. Semmi különös. Jó elnök volt. Egy legenda. Liberális politikus, aki virágzó országot teremtett egy szinte lehetetlen helyzetben.

1.jpg

A hátoldalon a Szent Jakab Plébánia Templom romjai, melyet 1575-ben kezdtek el építeni, de sohasem készült el. Először 1630-ban (1662-ben újjáépítve), majd 1718-ban, aztán 1756-ban, majd 1841-ben (1870-ben, illetve 1903/04-ben elkezdték az újjáépítést), végül 1910-ben pusztította el a földrengés.

2.jpg

kép: Heritage Auctions Long Beach Expo World Currency 2016

A diktátor, akit szentté avattak

Ilyen is volt. Igaz, nem a pápa hirdette ki a Vatikánban, helyi kezdeményezésre történt. Paraguay püspökei döntöttek így, mivel életben akartak maradni, na meg egy őrülttel nem szabad vitatkozni. Persze kezdetben tiltakozók is akadtak, mind a 23-at ki is végeztette Solano Lopez marsall (1827-70), Latin Amerika Napóleonja, Paraguay teljhatalmú diktátora.

Mindez belső ellenséget vadászó paranoiája melyik fázisában volt, nem akadtam nyomára. Ja, mellékesen kiírtotta az ország hatalmi elitjét (beleeértve saját családját, a vezérkart, minisztereket) és a hivatalnok gárdát. Mellékesen mindezek előtt megkorbácsoltatta szeretett édesanyját, mert azt hitte, elkotyogta, fia házasság előtt született. Felesége Eliza Lynch, Nelson tisztjének unokája, a volt párizsi luxuskurtizán kitartott férje mellett, tüzelve őt a háborúra (lándzsával felfegyverzett amazon csapatokat is szervezett). Igen, mert Paraguay háborúban állt, gigászi szomszédjával Brazíliával, meg Argentínával és Uruguay-jal, egyszerre. Ez volt a Hármas Szövetség háborúja (1865-70). Solano Lopez minden férfit hadra fogott, az emberek éheztek, a végén gyerekeket küldött harcba. Az ország 525000 lakosából 220000 maradt életben (mindössze 28000 férfi) a gerillaháborúvá fajult küzdelemben. Lopez is hősi halált halt, utolsó szavai: "A nemzettel együtt halok meg." (Ezzel kerek az egész: ő a nemzet, azonosított magát a néppel.)

A történészek máig vitatkoznak a háború magyarázatán, ugyanis sem oka, sem értelme nem volt. Pusztán egy magát új Napóleonnak képzelő diktátor lázálma vagy a brazil-argentin hatalmi viszonyok teljes félreértése volt az oka? Vagy Solano Lopez fejébe vette, hogy igenis a kis nemzeteknek is van szavuk? A kutatók csak tapogatóznak. Igaz az, hogy elnöksége elején minden jól indult, gőzerővel fejlesztette a mezőgazdaságot, az infrastruktúrát, akár Dél-Amerika Svájca is lehetett volna országa. Aztán jött a katasztrófa ...

Ő ma Paraguayban nemzeti hős, az országáért minden áldozatra kész államfő mintaképe.

kép: 500 guaranies 1943 bankjegy mintája (cgb.fr)

Egy kis aranyos

Vannak kutatók, akik a szubszaharai Afrika első pénzeinek az axumi királyok vereteit tartják. Persze attól függ, hova soroljuk Etiópiát. Abból a szempontból meg aztán igazán mindegy, hogy mindenképpen érdekes jószágok.
A mellékelt képen Ebana király (450 körül) kb. római tremissis súlyban vert aranya látható. Mindkét oldalán az uralkodó mellképe profilból. Egyik oldalon fején az etióp császárok 20. században is viselt koronája, másik oldalon valami érdekes "sapkát visel". Kutatók szerint, egy bizánci követjárás beszámolójából kiindulva, ez egy arany abroncsra húzott tüllszerű anyagból készült "sisak". Két elmélet van: egyik szerint ez vagy egykori papi funkcióját jelöli (vö. pontifex maximus) vagy a fáraók kék koronájának felel meg (ez eredetileg egy harci sisak volt). A későbbiekben az etióp császár egyházhoz való viszonyát tekintve ez utóbbi valószínű.
Az axumi művészet egyiptomi gyökerű, de hellenisztikus görög hatás is érzékelhető, amit aztán a saját szemüvegükön keresztül formáltak át. Sikerült teljesen egyéni apró műtárgyakat alkotni fizetőeszközök gyanánt, hasonló stílusú pénzekről nem igazán tudok.

kép: Elsen Auction 99, 28 March 2009

Numizmatikai Múzeum - Athén - Iliou Melathron

Athéni Numizmatikai Múzeum

 

numismatic_museum_of_athens_2011.JPGAz athéni numizmatikai múzeumnak Heinrich Schliemann, a híres régész egykori villája ad, helyet ahová 1984-ben helyezték a Nemzeti Archeológiai Múzeumból és az épület renoválása után 1998 óta látogatható. Az épületet Ernst Ziller építette, az itáliai reneszánsz toszkán stílusában. A villát három oldalról kert veszi körül, ahol jelenleg kávézó működik.

Az utcafront felől, a kerítést díszítő szvasztika és a Schliemann által Tűzkeverő lénynek tartott állat eredetijét Trójában találta és innen lett mintázva. A háromszintes épület 1878 és 1880 között épült és befejezésekor Athén legszebb magánrezidenciájának tartották.

 

dsc_0152.jpg

 Stílusát tekintve neoreneszánsz és neoklasszicista, míg az épület belsejét Pompei építészete ihlette.

Két szint látogatható az épületben, amiknek a szobáiban illetve termeiben kerültek kiállításra a numizmatikai anyagok. Az első látogatható terem egy múzeumbolt, aminek tartalmától ne várjunk túl sokat, tekintve, hogy a kiadványok háromnegyede görög nyelvű. Javaslom azoknak, akik komolyabban érdeklődnek az ókori érmék iránt, inkább az interneten keresgéljenek szakirányú könyveket.

  

dsc_0103.jpg

Az alsó szinten hat szoba található, ahol az ókori görög érmék, Schliemann-hoz köthető tárgyak, bútorok illetve a múzeum történetével kapcsolatos anyagok valamint a pénz kialakulását bemutató tárgyak tekinthetők meg.

A termek gazdagon díszítettek (mozaik,freskó) illetve korabeli eredeti berendezési tárgyak is találhatóak. Minden szoba máshogy néz ki, más a padlómozaik, a színek, a falak díszitése valamint egyes helyiségekben a trójai háborúhoz és a görög mitológiához köthető freskók találhatóak.. Az épület már önmagában is megéri a látogatást.

 

dsc_0129.jpg

 

Az érmék üvegvitrinekben vannak kiállítva, és bár próbálkoztak egy belső leddel megvilágítani, sajnos nem sikerült tökéletes eredményt elérni. A vitrinek középső részére egyáltalán nem jutott fény, így nehezebb megfigyelni néhány tárgyat (különösen a bronz érméket a félsötét szobákban). A másik probléma a termek megvilágítása, ami miatt a vitrinek mindent visszatükröznek, így a fényképezés is szinte lehetetlenné válik. A kiírások nem mindenhol olvashatók angol nyelven, néhol pedig téves információt is fellelhetünk, de ettől függetlenül egy szép, tematikusan összeállított kiállításról van szó.

 

   

 dsc_0166.jpgA múzeum a kezdetektől bemutatja a görög városállamok fizetőszközeit, azok fejlődését illetve az azokkal kapcsolatos információkat. Bizonyos típusokból több változatokat mutat be. A kiállítás egyik csúcspontja egy 51 stater-ból és egy arany nyakláncból álló kincslelet, amit 1930-ban találtak meg és feltehetőleg Kr.e. 323 után kerülhetett a földbe. Az érméken II.Fülöp, Nagy Sándor és III. Fülöp makedón királyok portréi láthatóak.

Az emeletre a belső impozáns márvány lépcsoron tudunk feljutni. Itt nyolc teremben (Schliemann családtagjainak egykori lakó- és dolgozószobái) folytatódik a görög történelem római, bizánci és középkori korszaka. A középkornál bemutatja a nyugati és keleti államok pénzeit illetve láthatjuk az ókorból középkorba történő átmenetet.  A kiállítás utolsó termeiben újkori görög pénzeket, a világ más országainak pénzeit illetve medálokat, emlékérméket találhatunk.

 

dsc_0331.jpg

 A római és bizánci kiállítás elég alaposan bemutatja a különböző fizetőeszközöket, illetve kitér a korabeli mértékegységekre, elmagyarázza átváltásukat és bemutatja a pénzek gyengülését.Itt találhatóak

provinciák és más volt gyarmatok érméi is, valamint pénzsúlyok. Egy gyűjtemény kifejezetten csak a bizánci császári plombákat mutatja be.

Itt is van néhány kincslelet kiállítva, illetve található három pár ókori érme verőtöve. A középkori részen már megtalálhatjuk más európai országok érméit, köztük II.Béla-kori réz tálkapénzt is amit sikerült IV. Istvánnak tulajdonítani. A gyűjteményben található még sok más külföldi érme mellett egy erdélyi Bethlen Gábor tallér és egy III.Ferdinánd arany 10 dukátos 1651-ből, valamint egy-két gyönyörű proof sovereign illetve tallérok különböző birodalmakból.

 

dsc_0418.jpg

A 19. sz-i első nemzeti görög bronz és ezüst váltópénzeknek is szenteltek egy vitrint, ahol igyekeztek a legjobb állapotú érméket kiállítani. Otto uralkodása alatt az ezüst és arany érméket még Münchenben és Párizsban verték, amíg 1833-ban megalapították az athéni verdét, aminek a baglyot választották emblémául - ahogy az ókori pénzeken, úgy a köztudatban is a bagoly (mint Pallas Athéné állata) Athén emblematikus állata volt. Ebben az időben eléggé limitált példányszámban voltak ezek az érmék forgalomban, mivel rengeteg külföldi pénz forgott az országban. Egy másik vitrinben a latin Monetárius Unióhoz történő csatlakozás után vert érmék vannak kiállítva, amiket Franciaországban vertek.

 

Az emlékérmék az utolsó állomása a kiállításnak. Főleg európai nagyhatalmak emlékérméi találhatóak itt a 16-tól a 20. századig. A gyűjtemény része néhány szép orosz emlékérme, illetve található egy Radnitzky által készített 1870-es Mária Terézia bronz emlékérem is, ami a Selmecbányai Bányászati és Erdészeti Akadémia 100. évfordulójára készült.

dsc_0478.jpg

  

A múzeum talán egyedüli problémája a már említett érme megvilágítás volt - emiatt jó képeket igen nehezen lehetett készíteni - amit viszont talán ellensúlyozott a páratlan művészeti értékű épület, ami már önmagában is megér egy sétát! A múzeumban készült további képeket megosztottam a Facebookon albumba rendezve, így akit komolyabban érdekel ez a témakör, ott csemegézhet még: link

 

dsc_0091-crop.jpg dsc_0151_1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A kerítést díszítő lények                                                            Aeginai obol lelet

 

dsc_0270.jpg dsc_0452.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tetradrachma verőtövei                                                               Emlékérmék kiállító szobája

Kunsthistorisches Museum - Bécs - Mária Terézia medáljai kiállítás

dsc_0744.jpg

A Bécsi Münzkabinet a világ legnagyobb érmegyűjteményei közé tartozik. Három teremben tekinthetjük meg a tematikusan felépített kiállítást, amiből az utolsó teremben találhatjuk a Mária Teréziához kapcsolódó darabokat. Mária Terézia születésének 300. évfordulóját ünneplik idén Bécsben, ezért számos más múzeumban találkozhatunk a vele kapcsolatos kiállításokkal. Az érmegyűjteménynek helyt adó Kunsthistorisches a világ egyik legnagyobb gyűjteményével büszkélkedő múzeum, ami 1891-ben nyitotta meg kapuit. A 15 eurós belépő áráért az összes állandó és az időszakos kiállítások is látogathatók, továbbá a szomszédos Neuburgban berendezett Ephesos-gyűjtemény is megtekinthető. A múzeumcsoport további kiállításaihoz kombinált jegy váltható. A múzeum keddtől vasárnapig 18:00-ig van nyitva illetve csütörtöki napon 21:00 óráig, de az Éremkabinet 18:00-kor bezár.

 Ebben a blogban csak az utolsó termet fogom bemutatni, ahol a Mária Terézia-kiállítás található. A kiállítás 2018. február 18-ig látható, a róla készült német nyelvű kiadvány megvásárolható a múzeum boltjában.

dsc_0164.jpg

Verőtövek a külső folyosón elhelyezett vitrinben

 

A kiállítás alapos részletességgel mutatja be a Mária Teréziához kapcsolódó medálokat és érmeket. Vitrinekben sorakoznak pl. a koronázásokra kibocsájtott zsetonok, emlékérmék, az örökösödési háború emlékére készült veretek illetve családi eseményekre,házasságokra készült medálok, valamint bányász emlékérmek. Az érmék egyik oldala látható csak, az éremkabinetben mindössze két helyen láttam olyat, ahol mutatják az érem másik oldalát (az egyik egy tükörrel megoldott eljárás volt, míg egy görög érménél csak szimplán mellé helyeztek egy ugyanolyan érmét a hátlapjával).

 

dsc_0904.jpg

 

dsc_0922.jpg

dsc_0907.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A kiállítás középpontja egy Mária Terézia büszt alatt elhelyezett vitrin, amiben különböző Mária Terézia portrés arany medálokat láthatunk körben elhelyezve a készítés helyének megjelölésével

dsc_0912.jpg

Mária Terézia arany medál 1757. Róma

dsc_0899.jpg

Születési emlékérmek

dsc_0900.jpg

Arany medálok Mária Terézia gyerekeinek házasságára, amikkel politikai szövetségek köttettek a hatalmak között

 dsc_0919.jpg

Mária Terézia 1741-es pozsonyi koronázására készült emlékérmék

dsc_0898.jpg

Családfa ezüst érem II. József portréjával középen, körülötte tizenkét testvére portréjával, 1759.

dsc_0920.jpg

Az örökösödési háborúban résztvevő egyéb európai nagyhatalmak érméi. Mária Teréziát nem mindenki fogadta el Habsburg örökösnek. Az örökösödési háborúkban vereséget szenvedett Bajoroszágtól, Szászországtól,Poroszországtól és Franciaországtól, elveszítette Sziléziát, Észak-Olaszországot. 1748-ban zárult az örökösödési háború az acheni békével

dsc_0928.jpg

A harmadik sziléziai háború katonai sikereit megörökítő ezüst emlékérmék

dsc_0925.jpg

Marsot ábrázoló emlékérem 1745. - Jean Dassier, Genf

dsc_0938.jpg

 

 

dsc_0934-1.jpg

Milánói obszervatórium arany emlékérem, 1779.

 

dsc_0936-1.jpg

A nagyszombati egyetem Budára költöztetése arany emlékérem 

 

dsc_0951.jpg

dsc_0952.jpg

dsc_0958.jpg

Mária Terézia nagyméretű arany kegyérem 1743/65 - Matthaus Donner

dsc_0991.jpg

Erdély hódolata ezüst emlékérem - Nagyszeben, 1741. - Josef Wellisch

dsc_0890.jpg

II. József uralkodása kezdetének emlékére készült aranyérem, 1765. - Jacques Roettiers

dsc_0914.jpg

Bányász emlékérmék, bal oldalon a selmecbányai bányászati akadémia jutaloméremmel

Végezetül pedig egy műtárgyat szeretnék bemutatni, ami ugyan nem az éremkabinet része, hanem a múzeumban található és kapcsolódik a bányászathoz, illetve Körmöcbányához, mivel itt készült 1764-ben: egy ásványba épített miniatűr bányászjelenet ezüst elemekkel, részben aranyozva.

dsc_0370.jpg

dsc_0373.jpg

dsc_0377.jpg

dsc_0388.jpg

dsc_0389.jpg

 

 

 

Szent István 5 Pengő 1938

 

title_1.jpg

 

 

 

Egyik legszebb forgalmi érménk az 1938-ban vert ezüst Szent István 5 Pengős. Az érmét Berán Lajos tervezte aki szobrász és kiemelkedő éremművész volt. 1903-tól kezdve csak éremművészettel foglalkozott, 1906-ban aranyérmet kapott a milánói nemzetközi kiállításon. 1932-ben az Állami Pénzverde fővésnöke lett. Az érme 640 ezrelékes ezüstből készült 25 gramm súllyal, pereme díszes. A 600 000 darabos kibocsájtási számmal nem tartozik a ritka érmék közé így könnyen beszerezhető bárki számára. Léteznek ARTEX utánveretben tükrös(proof) felülettel, ezek ritkábbak.

 

 

5pszi1938_1-1200x600.jpg

 

Az előlapon Magyar Királyság felirat címerrel, kétoldalt évszámmal, alatta értékjelzéssel szerepel.

A hátlapon Szent István 969 + 1038 felirat és Szent István jobbra néző portréja alatta a vésnök nevével (Berán L.)

 

 

 

A pengőt 1927 január1-én vezették be a háború következtében elinflálódott magyar korona helyett vezették be a gazdasági stabilizáció részeként és 1946 július 31-ig volt fizetőszeköz. Kibocsátásakor 1 kg arany értéke 3800 pengő volt. A második világháború előtt az 1,2 és 5 Pengő érmék 640 ezrelékes finomságú ezüstből készültek. A koronával ellentétben arany forgalmi érmék nem voltak habár a pengő aranyalapú valuta volt és a kibocsátandó aranyérmék (10 és 20 Pengő) paramétereit törvényben rögzítették, illetve próbaveretek is elkészültek, a gazdasági világválság miatt ezek sajnos nem kerültek forgalomba. A második háború miatt a kormány bevonatta az ezüstpénzeket, helyettük bankjegyek illetve alumíniumból készült érmék kerültek forgalomba. A háború után egyedül egy alumínium ötpengőst hozott forgalomba az új magyar kormány. A háborúnak köszönhetően a pengő a világ legsúlyosabb hiperinflációját viselte el és végül a Forint bevezetése vezetett a gazdasági stabilitás helyreállításához.

 

 

 

Pengő emlékérmék

 

 

Szent Istvánt ábrázoló pengők készültek próbaveret formában is, ezek a 60-as években kerültek kiadásra az ARTEX vállalat által, külföldi értékesítés céljából. Ezek az érmék nem kerültek forgalomba és gyűjtőknek készültek. Az eredeti verőtöveket felhasználva készült "Álló Szent István" 5 és 100 Pengős, valamint készült csegely változat is egy sorozat részeként:

 

5pengo_allosztistvan-1200x600.jpg

"Álló Szent István" ezüst 5 Pengő 1938-as évszámmal. Készült Szent István halálának 900. évfordulójára. A 60-as években készültek U.P(címer két oldalán vagy tetején) jelöléssel vagy annélkül mindössze 4000 db körüli darabszámmal. Súlya: 25 gramm.

 

5pengo_allosztistvan_csegely-1200x600.jpg

Ez a változat úgynevezett csegely Szent István 5 Pengős. Az elöző változathoz képest a csegely részein motívumos díszítéssel. Anyaga ezüst, súlya több mint 50 gramm, a csegely palástja sima. Ebből mindössze 1091 darabot vertek.

 

100p1938-1200x600.jpg

Arany "Álló Szent István" 100 Pengő 1938. Címer felett U.P jelöléssel, készült mindössze 89 darab illetve létezik U.P jelölés nélkül ismeretlen darabszámmal. Pereme mintás, súlya 28.96 gramm.

 

 

Egy másik érdekes Pengő veret az 1935-ös Rákóczit ábrázoló arany 40 Pengős mely mindössze 100 db-os példányszámmal készült szintén a 60-as években és ritkának számít. Ebből létezik ezüst változatú 2 Pengős is. Ezek nem kerültek forgalomba. Az utóbbi időkben sajnos készülnek ezeknek is utánveretei amik meg sem közelítik művészi kidolgozottságban az eredeti érméket.

 

rakoczi40p-1200x600.jpg

 

rakoczi-40-pengo-up-1200x600.jpg

Felül az eredeti, alul a napjainkban készült tükrös utánveret.

 

Ezek az emlékérmék jóval drágábbak mint a "hagyományos" Szent István 1938-as 5 Pengő amit 4-5 ezer forintért beszerezhetünk.  Egy "Álló Szent István" változat 50-60 ezer forint körül mozoghat míg az arany változata akár másfél millió forint körüli összeget is elérhet mivel ezek darabszámukat tekintve jóval ritkábbak és kedveltek a gyüjtők körében.

 

 

 

 

 

 

 

I. Lipót magyar és erdélyi XV krajcárjai

 

cropped.jpg

I. Lipót (1640-1705) Habsburg-házból származó osztrák főherceg, magyar, cseh, német király és német-római császár. A birodalom kiterjedésének köszönhetően pénzverdéi több városban működtek - köztük Bécs, Graz, Boroszló, Prága, Pozsony, Körmöcbánya, Kassa, Nagybánya. A különböző verdékben készült pénzeket jelölték az érmék címerében, illetve a vésnökmester monogramja is megtalálható bizonyos típusokon.

artboard_leopold-02.jpg

Magyarország jelentősége a XV krajcárosok verésében igen nagy. A négy verde közül Körmöcbánya majdnem Lipót egész uralkodása alatt működött. Nagybánya, Pozsony és Kassa közel a felét bocsájtotta ki a birodalomban használt XV krajcároknak, földrajzi jelentőségüknek köszönhetően.

 

verde-01-01-01.jpg

 Az érméken levő Lipót portré az idő folyamán változott, egyik szembetűnő jellegzetessége az előre kiugró alsó álkapocs, ami a Habsburgok egymás közötti házasságok okozta genetikai rendellenességnek köszönhető. Lipótnál látható legjobban ez a veleszületett rendellenesség, ami miatt dagadt szájúnak is nevezték kortársai.

portraits-01.jpg

 

 A XV krajcárosok egyik sajátossága az érmék homorúsága, ami a hengerelési technikának, illetve a verőtövek domború alakjának volt köszönhető. 

9asa6r.jpg

 

 

Körmöcbánya

 

 

A Körmöcbányán készült érmék a leggyakoribbak, ezeket folyamatosan verték 1661-től 1697-ig. Több mint 62 millió darab készült, ezzel megelőzve a bécsi verdét.1658-ban új verőgépek érkeztek Nürnbergből, hogy növeljék a gyártást. 1661-ben kezdték használni az első hengerelőgépeket a kalapácsos verést meghagyva. A folyamatos, nagyszámú mennyiség előállításához vízerőművet használtak. 1692-ben már 11 hengerelő gép dolgozott a verdében.

 image01067.jpg

 

A Körmöcbányán készült portrék eltúlzott ajakkal és előreálló állal vannak ábrázolva. Hogy miért fogadta el Bécs ezt a nem túl hízelgő portrét,ami másik verdében egyáltalán nem volt használatban, arra nincs magyarázat.

A hátoldal körirata: LEOPOLDVS DEI GRATIA ROMANORVM IMPERATOR SEMPER AVGVSTVS GERMANIAE HVNGARIAE BOHEMIAE REX. A körirat majdnem mindig szalagon olvasható, ami a magyar XV krajcárosok egyik megkülönböztető jegye volt. Az érme hátoldalán a Madonna ül egy felfelé fordított félholdon, bal karján a gyermek Jézussal, jobbjában jogarral. A legtöbb Körmöcbányán vert érme hátoldalán megtalálható a K-B verdejegy a Madonna két oldalán. Mindössze két fajta veret van, ahol ez hiányzik.

 

 

Pozsony

 

Pozsonyban főképp XV és VI krajcárosokat vertek. A török ellen folytatott háború miatt kellett új verdét felállítani. A hadsereg zsoldjának kifitetése miatt nagy mennyiségű aprópénzre volt szükség, ami aprópénzhiányt okozott, ezért a körmöcbányai verde munkáját egészítették ki. Keveset tudunk a további pozsonyi verésről. A verde valószínűleg 1678-ban bezárt. Csak 1695-től vertek XV krajcárosokat újra, két éven keresztül.  

11700h.jpg

1676-georgcetto.jpg

                    christoph-02.jpg                                                georg-02.jpg

 A hátoldal körirata ugyanaz minden XV krajcároson: PATRONA HVNGARIAE. A pozsonyi veret hátoldali ábrázolása kissé eltér a körmöcitől. 1674. és 1676. között a köriratban a magyar címer szerepel két kiegészítéssel kétoldalt, ahol a címer bal oldalán Pozsony városi címere, míg a jobb oldalon CG monogram található (Georg Cetto). 1695-től csak a magyar címer található a hátoldalon, kivéve egy típust 1696-ból, ahol C van a bal oldalon és SH a jobb oldalon a címerrel. Ez a verdemesterjel Christoph Siegmund Hunger-hez tartozik.1695 től a Madonna két oldalán megjelenik a pozsonyi verdejel (C-H), ami Camera Hungarica-t (Magyar Kamara) jelent.

 

 

Kassa

 

A kassai verdéről keveset tudunk. A 14. század óta létező város verdéje Lipót alatt, 1695-ben kezdett el működni. Három évszám ismert: 1695.,1696. és 1698.

9926h.jpg

ulo-alakos-kassa.jpg

 

A C-M verdejel a Madonna két oldalán fekszik. Az éremkép és a körirat a nagybányai típushoz hasonlít.1696-tól a nagybányai veretekhez hasonlóan a Madonna másik típusa kerül használatba, és a körirat is rövidül (PATRONA HVNGARIAE).

Nagybánya

 

 A nagybányai verde eseménydús története a késő közpékorig vezethető vissza. 1546 és 1660 között a Magyar Királyság politikai helyzetétől függően verettek pénzt az erdélyi hercegek. II. Rákóczi György halála után 1660- tól Nagybánya visszatér Magyarországhoz. 1669-ben császári küldöttség jelentette, hogy a verés minősége romlott a kormány hiányos felügyeletének köszönhetően. 1673-ban a pénzfelügyelő Protzner, aki az állami pénzverésért volt felelős, és a boroszlói pénzverő mester, Leopold Mittermayer kalibrálta újra a pénzverést Nagybányán. Leopold Mittermayer 1674-ben kezdte a munkáját és különböző újításokat vezetett be. Csökkentette a költségeket, kilenc embert és  verőtöveket hozatott át Boroszlóból és Körmöcbányáról. Az ő L-M verdejegyét 1674-1677-ig vert érméken a Madonnás hátoldalon a verde (NB) jelölés alatt találjuk. 1677 és 1678 között használt I-S verdejegyet nem tudjuk kihez kötni. Csak 1683-tól ismerjük az új nagybányai vésnök, Peter Österreich nevét, akinek P-O volt a verdejegye 1698-ig. 1698 és 1699 között a XV krajcárosokon használt ICB verdejegy Johann Christian Brettschneider (vagy Block)-hez köthető. 1703-ban a Rákóczi-felkelők elfoglalják Nagybányát és a verdét. Az utolsó Lipót XV krajcárost 1699-ben készítették. Herinek szerint létezik 1700-as évszámú veret is, is ami nem található meg a Münzkabinetben (Bécs) és a CNA (Corpus Nummorum Austriacorum)-ban sem.

 

xv-kreuzer-nb.jpg

1696nb-po.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A hátoldal körirata: LEOPOLDVS DEI GRATIA ROMANORVM IMPERATOR SEMPER AVGVSTVS GERMANIAE HVNGARIAE REX. Csak 1677-től jelenik meg BOHEMIAE a köriratban. Egyedül 1682-ben levő néhány típusról hiányzik. A nagybányai típusok először álló Madonnával jelentek meg, majd 1696-tól 1699-ig ülő Madonnás ábrázolással, a körmöcbányaihoz hasonlóan. Ebben az időben különösen a Madonna megformálása összetett vésést és jobb odafigyelést igényelt. Csak néhány XV krajcároson találhatunk ilyen részletesen kidolgozott arcot és ruharészleteket. A hátoldalon minden esetben megtalálható a verdehely N-B jelölése a Madonna mellett középen. A hátoldal körirata: SANCTA IMMACVLATA VIRGINA MARIA MATER DEI PATRONA HVNGARIAE. 1696-től a köriratot rövidítették PATRONA HVNGARIAE-ra. A körirat alján mindig a kisméretű magyar címer látható.

 

Szeben

 9373h.jpg

Nagyszebenből csak az 1704-es évszám ismert, ami egyben az utolsó Lipót XV krajcáros is egyben Lipót uralkodása alatt. E verde XV krajcárosai mind ritkák, de két típusa – Nagyszeben címerével vagy anélkül – ismert illetve néhány variánsa. Az előlap a magyar gyakorlatnak megfelelő, a pozsonyi verde második időszakához hasonlít. A hátlap teljesen független a többi verdéből kikerült munkáktól. A körirat: MONETA NOVA ARGENTARIA TRANSYLVANIAE. A kétfejű sas mellére Erdély címere került, a veretek egy részére Nagyszeben címere a körirat alá. Egy ismeretlen vésnök F-T betűi kerültek a sas szárnytollai alá kétoldalra.

 

Forrás: Höllhuber: Die Fünfzehner Kaiser Leopolds I. und des Erzstifts Salzburg

end-01-01.jpg

 

 

 

süti beállítások módosítása